Év végi hol-tart-most-Szirka, 4. osztály

2018-06-17 | Szirkablog

A legjobb részével kezdem, aminek a kalandparkban is annyira megörültem: hogy a lelkesedés, kíváncsiság, kezdeményezőkészség mennyire visszatért Szirkába. Én őszintén csodálom pl. ahogy négy éve küszködik az írással és annyira kevés sikere van benne, mégis új meg új lendülettel próbálkozik vele. Ha akar írni, akkor – kerül amennyi időbe kerül – meg fog tanulni önállóan írni. Miközben segítséggel naplót ír, kísérleteket dokumentál, írásjelekre, nagybetűkre ügyel, az önálló írása a különálló, szinte random betűkből először értelmetlen szóféleségekké állt össze, és most jár ott, hogy ezeknek a szavaknak a többségét ki lehet venni, főleg, ha az ember rugalmasan cserélgeti a zöngés-zöngétlen párokat, az o-u-t és hasonlókat. És ezzel együtt még mindig ír, magától! Ír leveleket, történeteket, verseket. Hogy ebben megőrizte a kitartását és a motivációját, azt én valóságos csodának élem meg, bár bizonyára segíti, hogy az írás nem öncél, hanem eszköz, amivel pl. kedves emlékeket lehet megörökíteni, amiket visszaolvasgathat:

 

Vagy kifejezhetjük a szeretetünket valaki iránt:

Ilyen a saját, Fülig Jimmy iskola szerinti írása. Unalmas helyesírással ez így néz ki: Fatinak verset írok/ A dombok közt /Kerek réten jártam / Virágot találtam / Lefújja a szél a virágot / És az élet elrepült /Szirka 12 (A teljes nevét kiírta, csak kitöröltem. Fati a “Mi napközink” gyerekközösség felnőtt vezetője, a rajzon kb. középen mesét olvas a gyerekeknek.)

 

Az olvasásban is az akarás viszi előre, de itt azért jóval látványosabban halad. Többségében ő választja ki az olvasmányait, érti, hogy mit olvas és emlékszik is a lényeges dolgokra. Azért lenne jó mégis, ha kicsit többet olvasna hangosan, mert úgy látom, hogy ez hiányzik a logopédiai gyakorláshoz. Szebben beszélt, amikor minden reggel olvasott nekem egy pár percet, ettől a rengeteg önálló olvasás öröme remélhetőleg még nem fog csorbulni. A rengeteg az tényleg rengeteg:

 

ebben a félévben 42 könyvet olvasott el (a júniusiak még nincsenek a képen),

 

Ezek között már hosszabb, korosztályának megfelelő könyvek (pl. Timo Parvela “Ella” sorozata, Jeff Kinney “Egy ropi naplója”) és képregények (pl. Sŏ Ŭn-chin: “Borsmenta” kötetei) is szerepeltek. Elkezdett magának természettudományos és ismeretterjesztő témájú képeskönyveket is keresni: pl. Ruth Martin: “A csodálatos test”, Aurélie Sarrazin: “Foci” és  Alex Frith: “Képes atlasz” c. könyvét. Szívesen választ romantikus témákat is (pl. Alexandra Fischer-Hunold: “Lánytörténetek”, “Rozália királykisasszony és a kagylóhéjpalota” vagy Elisabetta Dami: “A szerelem színre lép Cinnfordban!”, “Költőnők klubja” c. művei). Továbbra is kedveli a Kázmér és Huba és Marci képregényeket valamint a Tatu és Patu sorozatot. Utóbbinak a szerzőivel, Aino Havukainennel és Sami Toivonennel író-olvasó találkozón vett részt.

 

 

 

 

Szívesen hallgatja a felolvasott történeteket és hangoskönyveket, a félévben pl. Michael Ende: “Momo”, J. R. R. Tolkien: “A hobbit”, Erich Kastner: “Az eltűnt miniatűr” c. műveit, Pierdomenico Baccalario “Ulysses Moore” sorozatát, Astrid Lindgren “Kalle” könyveit és a Szíriusz kapitány kalandjait bemutató rádiójátékokat hallgatta nagy örömmel.

Gazdag szókinccsel rendelkezik, nyelvhasználata változatos, kreatív. Saját meséket talál ki és játszik el. Számon tartja a könyvek szerzőit, kiadóját, a hangjátékok szereplőit, a hangoskönyveket felolvasó színészek nevét.

 

Mesealapú nyelvtanozás keretében a félévben Varga Katalin: “Én, te ő” c. könyvének igékről szóló fejezetének segítségével foglalkozott az igeidőkkel, a felszólító móddal és helyesírásával, az igekötős igékkel és helyesírásukkal, gyakorolta a szótő és a toldalék felismerését, a szóelemző írásmód elvét, a különböző igevégződések (pl. -ul, -ül, -ít, -int) helyesírását, az ellentétes értelmű igéket. Szüksége van arra is, hogy a korábban tanult dolgokat rendszeresen ismételje, pl. a betűk ábécé rendjét, a hosszú-rövid mássalhangzók és magánhangzók helyesírását, a zöngés-zöngétlen hangpárokat.

 

 

A matematikával kicsit hasonló a helyzet, mint az írással: nagyon sok gyakorlással halad előre egy nehezen érzékelhető sebességgel, és mégis szívesen foglalkozik vele: sikerélményt jelent számára, amikor eljut a megoldáshoz, és élvezi, hogy egyre nehezebb feladatokat tud megoldani, egyre kevesebb segítséggel. A gyakorlást nagyrészt játéknak tekinti, de hát nagyrészt az is. Legszívesebben táblagépes játékokkal gyakorol, de tényleg változatos eszközöket használ a tekerős matektól a miniLÜKön át az elektromos tollas lapokig (Educational Insights Hot Dots), a Rummikubtól a Chocolate fixen át a rejtvényes-kalandos és a kihajtós-szorzótáblás könyvekig. Az egyetlen, amit nem tekint játéknak, az egy rendes, iskolai munkafüzet, ami meg azért kell, hogy ismerje fel a matematikát ebben az öltönyös-nyakkendős, hivatalos formájában is.

A félév egyik központi feladata a szorzás gyakorlása volt, rávezető feladatokkal (pl. duplázás, felezés, “skip counting”), a szorzótábla gyakorlásával és alkalmazásával (szöveges feladatokban, vizuálisan feldolgozva, hétköznapi helyzetekben, pl. óra leolvasásánál). Elsősorban a 2-es, 5-ös és 10-es szorzótáblákat gyakorolta, más szorzásokat még többnyire összeadással számol ki. Gyakorlatilag minden korábban megismert területet (párosság, számszomszédok, a számegyenesen való tájékozódás, relációk, az óra leolvasása, pénz kezelése, törtek, római számok, mértékegységek, szabályszerűségek felismerése és követése, a sorozatok folytatása, a mátrixokban való tájékozódás, grafikonok leolvasása) kellett ismételni, de új fogalmakkal is ismerkedett: pl. négyzetszám, prímszám, halmazok, részhalmazok vagy a kombinatorika első lépései.

 

Ha valamit tényleg szenvedélyesen szeret (az olvasás mellett), akkor az a természettudomány. Különösen a biológia, az emberi test, a Föld felfedezése érdekli, de gyakorlatilag nincs olyan terület, ami iránt ne lelkesedne. Az ő érdeklődése a motorja a kísérleteinknek is, és tényleg nagyon sok mindent meg is jegyez abból, amit lát, csinál és dokumentál. Nem csak kérdésekre tudja visszamondani, hanem a megismert jelenségeket aktívan keresi és felfedezi a való életben is, pl. a bundás kenyérnél a hajszálcsövességet vagy a pezsgőtablettában, fürdőbombában a sav és lúg találkozását. Az olvasásnál már említettem, hogy direkt keres magának a könyvtárban ismeretterjesztő könyveket, de ezt odáig viszi, hogy átrágta magát Dan Green: “Hajsza a vidámparkban” c., fizikai alapismereteket bemutató könyvén is. A legtöbb kísérletünket és projektünket menet közben megmutattam, ezeket nem sorolom újra, csak melléteszem, hogy ezekben mindben Szirka a leglelkesebb.

 

Ez a múltkorinak kb. a fordítottja, nem lentről megy a festék lefelé, hanem lentről lávalámpázik felfelé:

 

Festéket csöpögtetünk egy kis vízbe.

A festékes vízre olajat öntünk. Kicsit várni kell, míg minden a helyére megy.

Aztán belepottyantunk egy (fél) pezsgőtablettát, és ámulunk.

Így ni.

 

Tulajdonképpen a többi területen is hasonlóan fejlődik, azt már elmeséltem, milyen sokat ügyesedett, erősödött a rollerezésben, de úszásban is halad: már mind a négy úszásnemben le tud úszni megállás nélkül 100 métert, bár ehhez folyamatos biztatásra van szüksége. Gyalogtúrákon kitartóbb, mint korábban, a természetjárást élvezi.

 

Túra a Jági tanösvényen

 

Flutofonon (egy könnyebben lefogható furulya) népdalokat játszott a félévben. Az ismert dalokat kottából szolmizálva is elénekli, de a hangok helye nem pontos. Sokat fejlődött a hangok lefogása, a szolmizálás és ritmustartás terén, de még sok gyakorlásra van szüksége.

 

Itt a régi logopédusát rajzolta le, aki hiányzik neki. Az illető a képen 15 éves korában látható, görkorcsolyával, fényképezővel és ridiküllel, a szövegbuborékban: “helo”

 

Mindennap rajzol vagy színez, az alkotásban nagy örömét leli. A rajzaiban változatos témákat dolgoz fel, sok fantáziával, jellegzetes részletekkel. A mozgalmas, sok szereplős rajzokon a figurák sokszor elnagyoltak, inkább a mozgások jellegén, a helyzet ábrázolásán van a hangsúly. Amikor kifejezetten embereket rajzol, akkor kidolgozza a részleteket is, ruházatot, kéz ujjait stb. Egy év végi felmérés alapján emberábrázolása jelenleg a Goodenough-féle értékelés szerint kb. 10 éves kornak felel meg. Színezni is nagyon szeret még, de már inkább sok részletet tartalmazó, “felnőtt színezőket” választ.

 

 

Nagyon érdeklődik az angol nyelv iránt, szívesen gyakorol, és spontán is megszólal angolul, ilyenkor többnyire egy-egy szóval nevezi meg a tanult dolgokat. Nyelvtanító videókat és applikációkat használ, dalokat tanul. Sokat bővült a szókincse, egyszerűbb kifejezéseket is kezd elsajátítani.

 

A családi munkamegosztásból kiveszi a részét: rendszeres, önálló feladatai is vannak és a ritkábban adódó feladatokban is részt vesz (pl. eperszedés, meggymagvalás). Általában szívesen segít, de saját maga is kezdeményezi a házimunkát, pl. magától uzsonnát készít. Saját holmiját rendben tartja.

 

Most mondhatnám, hogy itt meg tanév végén dobálja szét a könyveit, füzeteit, de ezek párnák, amikkel zsonglőrözik.

|

Egy hozzászólás a(z) “Év végi hol-tart-most-Szirka, 4. osztály” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Dióhéj, mese valamint Afrika és a budapesti járdák misztikus kapcsolata - Down-szindrómával kapcsolatos hírek, információk, tények

Vélemény, hozzászólás?