Manók az íróasztalon
2014-12-09 | Szirkablog
Ígértem, hogy mutatok néhány feladatot, hogy mitől olyan jó mulatság nálunk a tanulás – azon a nyilvánvaló magyarázaton kívül, hogy Szirkával jó tanulni. Hát először is attól, hogy azzal foglalkozunk, ami a gyerekeket érdekli, és azzal olyan játékot játszunk, ami még éppen megoldható kihívást jelent: már izgalmas, de még sikerélményt ad.
Amikor pl. a Brumi könyvek voltak terítéken az esti olvasásnál és a nappali szerepjátékoknál, akkor Brumis feladatlapot kaptak. Szirkának az összekevert sorrendben leírt szótagokat kellett kivágni, színek szerint csoportosítani, az egy színűekből szavakat, a szavakból pedig mondatokat alkotni. Az egy-egy mondathoz tartozó szótagokat külön-külön kapta meg.
Ármin, mint a legtöbb magától olvasni tanuló kisgyerek, a nagybetűket ismeri. Neki ezekből kellett összeraknia a szereplők nevét és néhány kulcsszót.
Végül ezt hozták létre:
Amikor Szirka elújságolta, hogy az iskolában a hét napjait tanulják és még azt is el tudta mondani, hogy melyik versikével, akkor a hét napjait és a sorokhoz illő képeket kellett beragasztania a versbe:
A napok színe megegyezik a hét manóinak (waldorfos) színeivel.
A bontások gyakorlásánál arra építetttem, hogy Szirka szereti a képzelt vagy valódi lényekről szóló történeteket és szeret segíteni. Így a tavasztündér küldött ajándékot a manóknak és azt kérte, hogy osszák el egymás között, olyan sokféleképpen, ahogy csak tudják, és írják le neki, hogy osztották el. Szirka boldogan segített nekik. A tündér minden mennyiséghez másféle ajándékot küldött: textil virágokat, kagylógyöngyöt, üvegbonbont, amit talált a kreatív fiókban. A bontások leírásához előnyomtattam a lapot (szürkével, hogy ha van kedve, írja át a számjegyeket), neki csak azokat a számokat kellett leírni, amikre bontott. Akarom mondani csak azt kellett leírnia, hogy mennyi ajándékot kaptak a manók.
Ármint ez nem nagyon érdekelte, inkább a bábukból épített:
Az Összeadás manó a hátán levő zsákocskában hozza a kincseket Egyenlő király kincstárába. Így jöttünk rá, hogy a sorban számolásnál mindig egyet kell hozzáadni az előző számhoz.
Aztán komolyabb összeadásokban is segítettek:
A Kivonás manó zsákja lyukas, mindig elhagyja a kincseket, de kivonni mi még nem tanultunk, így másféle játékokban szerepel. Pl. amikor Petrence király leveleket küldött az Egyenlő királynak, de csak az értelmes szavakat kellett neki kézbesíteni, az értelmetleneket Kivonás manó gyűjtötte.
Összeadás manó minden alkalommal “Felséges királyom, életem, halálom kezedbe ajánlom” kezdettel adta át a levelet, ami nagyon jó mókának bizonyult. Természetesen a mi királyunk válaszlevelet írt (pecséttel), melyben közölte, melyek a páratlan számok:
Hűséges manói segítettek neki eldönteni, hogy mely számokat kell leírnia: csak azokat, amiket nem tudtak igazságosan elosztani egymás között.
A játékoknak nagyon fontos eleme, hogy személyreszabottak, de akinek kedve támadt kipróbálni őket, innen letöltheti a hét napjai verses feladatlapot a beragasztható elemekkel (utóbbiból két készlet van egy lapon), a szókártyákat és a bontásokhoz előre nyomtatható lapokat (egy pdf-ben, regisztrált névvel belépve):
Visszajelzés: Szirkával a tanulás - Down-szindrómával kapcsolatos hírek, információk, tények