Nyelvi készségek fejlesztése Down-szindrómásoknál tizenéves és felnőtt korban

2018-08-24 | Down gyereket nevelek| Kommunikáció fejlődése

Az alapfokú oktatás befejeződése után a fiatalok kikerülnek a megszokott közösségeikből, új élethelyzetekben kell helytállniuk, több idegennel kell megértetniük magukat így az önállóság és a kommunikáció kérdése ekkor is előtérbe kerül. Nincs bizonyíték arra, hogy a nyelvi fejlődés bármikor leállna, így mindenképpen érdemes kitartóan foglalkozni ezzel a területtel a késői kamasz és felnőtt korban is. Nem az számit, hogy milyen gyorsan tanul az ember, hanem hogy soha ne hagyja abba!

 

 

A Down-szindrómások minden életkorban többet értenek meg, mint amennyit aktívan ki tudnak fejezni, el tudnak mondani. Ez frusztráló lehet nekik is és a hallgatóságuknak is. Hogyan próbálhatunk segíteni?

 

 

 

Új szavak

 

 

Az új élethelyzetekhez, új feladatokhoz kapcsolódó új szavak megtanulását külön segítsük: a várhatóan szükséges szavakat előre tanítsuk meg. Ne csak beszéljünk róluk, hanem vizuálisan is erősítsük meg az információt: képekkel, feliratokkal, gondolattérképekkel stb.

 

Gondolattérkép

(Forrás: Szklenár Judit (szerk.): Szakma módszertár, NSZFI, Budapest, 2006. 131. p.) via tankonyvtar.hu

 

 

Mondanivaló

 

 

A kommunikációt támogatja, ha van mit mondani. Biztosítsunk döntési lehetőségeket és tartsuk tiszteletben a választásokat. Türelmesen hallgassuk végig a lassabban kommunikálókat is, és adjunk nekik esélyt, hogy kifejezhessék, amit akarnak. Ügyeljünk arra is, hogy ne korlátozzuk akaratlanul a kommunikációs lehetőségeket. Könnyebb a szokások mentén haladni, pl. minden nap ugyanazt adni reggelire, de ezzel egy beszélgetési, döntési, fejlődési lehetőséget hagyunk ki.

 

kép innen

 

Társas helyzetek

 

A társas helyzetekre a Down-szindrómások sokszor kifejezetten fogékonyak, de a kommunikációs készségek támogatására a társas helyzetek kezelésében is szükség lehet. Dolgozzunk ki problémamegoldási és megküzdési módszereket, hogy a fiatal tudja, hogyan kérhet segítséget, ha szüksége van rá, vagy hogyan ismerje fel, mikor kell kiállnia magáért.

 

 

Sorrendiség

 

A gondolatok sorrendiségét, az események láncolatának elmesélését segíthetjük, ha a fiatalt érdeklő vagy az életével kapcsolatos gyakorlati témákkal gyakorolunk. Biztassuk, hogy készítsen fényképeket pl. egy étel elkészítéséről vagy egy utazásról és a képek segítségével beszéljük meg, hogy mi történt. A fotókból könyveket is készíthetünk, amiket a következő alkalommal egy hasonló helyzetben a felkészüléshez is használhatunk.

 

kép innen

 

 

A beszéd gyakorlása

 

A beszéddel kapcsolatban nem követelmény, hogy tökéletes legyen, de érthetőnek kell lennie. Segíthet, ha együtt megtervezzük és a fiatal elpróbálja, mit kell mondania (pl. ha az étteremben rendelni akar). Leírhatjuk, vagy akár fel is vehetjük (és visszahallgathatjuk) amit gyakorolni szeretnénk.

 

 

 

Olvasás

 

A Down-szindrómások nyelvi fejlődését támogathatja az olvasás is. Az olvasás – mint minden más életkorban – a kamasz kor végén és felnőtt korban is segítheti a beszélt nyelv fejlődését.

 

kép innen

 

Az olvasási készségek fejlődése lelassulhat felnőtt korra, de nem áll le. Fontos, hogy az olvasmányok az életkornak megfelelőek legyenek: Ha szükséges, a nyelvi szint igazodjon az alacsonyabb olvasási készséghez, de a témák a személy érdeklődéséhez igazodjanak. Az írásbeliség minden formáját érdemes támogatni: a chatelés, az SMS írás, a moziműsor kikeresése a neten, de akár a Facebook is eszköz lehet az írás és olvasás gyakorlásához.

 

A mobiltelefon nagyon hasznos eszköz lehet: emlékeztetőket lehet beállítani, segítséget lehet hívni, el lehet mondani, hol vagyunk, számológépként, fényképezőként lehet használni, ezek mind a nagyobb fokú önállóságot és a kommunikációt támogathatják. Ugyanakkor fontos tisztában lenni a lehetséges hátrányokkal, és tisztázni a biztonságos internethasználat szabályait.

 

 

Alternatív kommunikáció

 

Ha a személy nem tudja magát szóban kifejezni, a kommunikáció más csatornáival is próbálkozni kell: akár olyan egyszerű módszerekkel is, mint hogy megpróbálja leírni, amit a beszédéből nem értenek, de használhat kézjeleket, képeket vagy elektronikus segédeszközöket is. (Magyar fejlesztésű a Verbalio programcsalád, amely androidos táblagépeken és telefonokon használható.) Fontos, hogy a kommunikáció csatornájától függetlenül mindig a mondanivalóra koncentráljunk. A sikeres kommunikáció jutalmazó hatású: a jelelés és a segédeszközök használata nem csökkenti a beszéd igényét, épp ellenkezőleg, a kommunikáció sikere további kommunikációra sarkall.

 

 

 

kép innen

 

 

Memória

 

A Down-szindrómásoknak általában felnőtt korban is jobb a vizuális memóriájuk, érdemes erre támaszkodni a hétköznapokban és a nyelvi fejlődés támogatásában is. A gyengébb hallási emlékezet miatt a csak hallott dolgok megjegyzése, megtanulása különösen nehéz lehet, és a beszédet is hátrányosan befolyásolja. Könnyebb emlékezni arra, amit nem csak hallottunk, hanem láttunk, megfogtunk, kipróbáltunk. Természetesen amit nem jól hall vagy lát az ember, még kevésbé jegyzi meg, ezért nagyon fontos a szemészeti és fülészeti kontrollokra továbbra is eljárni. A tipikusan idős korban jelentkező halláscsökkenés Down-szindrómásoknál lényegesen korábbi életkorban is felléphet.

 

Az emlékezeti problémák fennállására folyamatosan lehet számítani, ezért megküzdési stratégiákat kell kialakítani és megtanulni. Pl. leírhatjuk, hogy melyik megálló után kell leszállni vagy hogy milyen lépéseket kell végrehajtani egy tevékenység során. Kategóriákba csoportosított elemeket könnyebb megjegyezni, mint mint összefüggéstelen dolgokat egyenként. (Pl. könnyebb megjegyezni, hogy paradicsom – paprika – uborka, tej – túró és kifli kell a boltból, mint hogy paradicsom, kifli, túró, uborka, tej, paprika. Még listaírásnál is érdemes csoportosítani. A begyakorlott és ismerős dolgokkal kapcsolatban könnyebb emlékezni is.

 

 

kép innen

 

 

Források: 1 és 2

Vélemény, hozzászólás?