Babajelek tanulása: Mit, mikor, hogyan?

2014-08-06 | Down gyereket nevelek| Fejlődési területek| Kommunikáció fejlődése

A Down-szindrómás gyerekeket jellemző beszédfejlődési lemaradás egyik ellenszere lehet a babajelek tanulása. Jelekkel már akkor tudnak kommunikálni, amikor a szavak kimondásától még hónapokra vagy évekre vannak. Milyen jeleket tanítsunk nekik, mikor és hogyan?

 

A legjobb első jelek

 

A leghasznosabb jelek közé tartoznak azok, amelyekkel a gyerek a kívánságait fejezheti ki (enni: összeszorított ujjakat a szájhoz érinteni, inni: hüvelykujjat a szájhoz érinteni, még: két öklöt összeütni, állj: tenyeret a test elé tartani, segíts: egyik tenyérrel a másik öklöt felemelni, stb.) Érdemes jellel kísérni azokat a szavakat is, amelyeket igazán gyakran használunk (szeret: arcot megsimítani, alszik: összetett tenyerekre hajtani a fejet, sír: mutatóujjal a szemtől vonalat húzni lefelé stb.) vagy amelyek fontos figyelmeztetések (forró: fújni, fáj: mutatóujjakat összeérinteni stb.)

 

Mivel a gyerekeket általában érdeklik az állatok és sokszor is találkoznak velük (ha máshol nem, képeken és játékok formájában), ráadásul a legkönnyebb jelek között számos állatot találunk, sikeres lehet ezekkel is próbálkozni (halacska: cuppogni, maci: összeszorított ajkakkal morogni, béka: nyelvet nyújtogatni, oroszlán: szájat nagyra tátani stb.) Akik nem tanulnak babajeleket, azok is megtanulnak jellel köszönni, azaz integetni. Aki integetni tud, az más jeleket is meg tud tanulni.

 

8 hónapos Down-szindrómás baba az oroszlán jelét utánozza

8 hónapos Down-szindrómás kislány az oroszlán jelét utánozza

 

 

Mikor kezdjük?

 

A jeleket akár már a születéstől mutathatjuk, de a baba ezeket még sokáig nem fogja utánozni. A tipikus fejlődésű gyerekek többsége 9-12 hónapos kor között kezdi hatékonyan tanulni a babajeleket. Ha a baba már tud integetni, igent és nemet mutatni a fejével és láthatóan kommunikálni szeretne, nincs értelme tovább várni. Mivel a Down-szindrómás gyerekeknél nem csak a kommunikációs szándék kiszolgálására, hanem annak a serkentésére is akarjuk használni a jeleket, ne várjunk túl sokat a bevezetésükkel és legyünk nagyon türelmesek.

 

 

Hogyan mutassuk a jeleket?

 

Először is nagyon fontos, hogy ne a beszéd helyett használjuk a jeleket, hanem mellette, azaz mindig mondjuk meg szóval is a jelentését. Ha a gyerek mutatja a jelet, akkor is mondjuk ki a hozzá tartozó szót. Ha van lehetőség, mutassunk is rá arra a dologra (a valóságban vagy a képen), aminek a jelét használjuk. Egy másik lényeges dolog, hogy a jeleket sokszor kell ismételni. Keressünk alkalmat, hogy a tanítani kívánt jeleket újra meg újra megmutathassuk. Egyszerre ne próbáljunk túl sok jelet bevezetni és számítsunk arra, hogy a gyerek ezek közül válogatni fog és nem mindet utánozza. Végül pedig ne csináljunk a jelek mutogatásából keserves küszködést. Amellett, hogy hasznos, ez mégis csak egy remek mulatság.

 

A “Beszélő babakezek” tanfolyamokon a szülők nem csak a babajeleket tanulhatják meg a gyerekeikkel együtt, hanem  arról is hasznos információkat kaphatnak, ők hogyan taníthatják a jeleket gyerekeiknek hatékonyan és élvezetesen.

 

 

forrás: “Babajelek”

Vélemény, hozzászólás?