A tanulás kezdetei: Látás és hallás

2013-08-07 | Down gyereket nevelek| Értelmi fejlődés| Fejlődési területek

Az értelmi fejlődés tulajdonképpen az információ gyűjtésének és feldolgozásának fejlődése. Az információszerzés kitüntetett csatornái a látás és a hallás, így amikor egy csecsemőt a látási és hallási ingerek feldolgozásában támogatunk, az értelmi fejlődését segítjük.

 

A kontrasztos, élénk színű és könnyen megfogható csörgők a legjobb első játékok között vannak

Látás

 

• A babákat legjobban az emberi arc érdelki. Hajoljunk közel hozzá és mosolyogjunk rá. Utánozzunk az arckifejezéseit, beszéljünk hozzá. Nézzünk együtt tükörbe és játsszunk az acrizmainkkal (“Ó, ó, ó, tündérkaszinó”) cuppogjunk (“Hogy csinál a halacska?”), csettintsünk a nyelvünkkel stb.

 

• Legelőször a kontrasztos (éles határvonalakkal rendelkező, fekete-fehér mintás) tárgyakat látják jól, aztán az élénk színűeket (első a piros). Válasszunk egy kontrasztos, élénk színű tárgyat és hívjuk fel rá a figyelmét (pl. ha az arcunkat nézi, vigyük az arcunk elé.) Mozgassuk a tárgyat lassan jobbra-balra, hogy a baba kövesse a tekintetével.

 

 

Hallás

 

• Utánozzuk a hangokat, amiket a baba kiad, majd várjuk meg, míg válaszol.

 

• Ha állatfigurákkal játszunk, utánozzuk a hangjukat. Az első “állathangok”, amelyeket a baba valószínűleg utánozni tud majd a halacska (cuppogás), maci (mmmm hang összecsukott ajkakkal), oroszlán (ááá) és béka (nyelvnyújtogatás).

 



Az állat(hang) utánzások az első babajelek között is megjelenhetnek
 

A láb- és csuklócsörgők egyszerre nyújtanak látási, hallási és sajáttest-érzékelési ingereket

• Szerezzünk be olyan játékokat, amelyek hangokat adnak ki. Válaszunk könnyen megfogható és könnyű csörgőket. Amíg a baba nem tud a hátán fekve játszani velük, oldalra fektetve tegyük elé a játékokat.

 

• Segítsünk neki a hangot a hangforrással összekötni. Először a látóterében zörögjünk-csörögjünk és várjuk meg, míg odanéz, aztán kicsit távolodjunk, hogy a fejét is fordítania kelljen, később a távolság növelésével nehezíthetjük a hangforrás keresését.

 

• A gombnyomásra zenélő játékok természetesen nem helyettesíthetik az emberi interakciót, de a változatosság kedvéért néhány muzsikáló játékot is beszerezhetünk (pl. kiságy fölé akasztható forgó játékot, később nagy gombokkal bekapcsolható zajkeltőket.)

 

A játékokat örömmel végezzük, tekintsük mulatságnak. Figyeljünk közben a babára, ha elfárad, hagyjuk pihenni. Vannak gyerekek, akik bizonyos ingerekre (pl. zajra) érzékenyebbek az átlagnál. Ne erőltessünk rájuk olyasmit, ami nem esik nekik jól, marad még elég élmény a kellemesek között is.

 

Az értelmi fejlődés támogatására ezeken kívül az első napoktól folyamatosan használhatjuk a természetes csecsemőgondozást, a testkontaktus biztosítását, a szoptatást, a baba jelzéseire való gyors és adekvát reagálást, valamint az ösztönösen haszált dajkanyelvet.

 

Vélemény, hozzászólás?