Babajelek Down-szindrómás gyerekeknél

2014-09-06 | Down gyereket nevelek| Fejlődési területek| Kommunikáció fejlődése

“Babajelek” néven váltak ismertté azok az egyszerű gesztusok és (kéz)jelek, amelyekkel a beszélni még nem tudó, halló kisgyerekek kifejezhetik a gondolataikat. Ezek a jelek a Down-szindrómás gyerekeknél gyakran megjelenő megkésett beszédfejlődésben is a segítségünkre lehetnek.

 

A babajelek nem azonosak a siketek jelnyelvével. Egyrészt a jelek maguk egyszerűbbek (a magyar jelnyelvnél mindenképpen, az amerikaival vannak átfedő jelek), másrészt általában nem állnak össze hasonló komplexitású, “igazi” nyelvvé. Bár a jelek természetesen összefűzhetőek, de mire a gyerekek bonyolultabb dolgokat akarnak kifejezni, általában már beszéddel ez egyszerűbb nekik. A tipikus fejlődésű gyerekek beszédfejlődése egy idő után fölöslegessé is teszi a jeleket.

 

Néhány a "Babajelek" c. könyv sok jól használható jele közül

Néhány a “Babajelek” c. könyv sok jól használható jele közül

 

Mire jók a babajelek?

 

Ha egy kisgyerek hatékonyabban tud kommunikálni, kevesebb frusztráció éri: neki is könnyebb és vele is könnyebb. A tipikus fejlődésű gyerekekkel végzett vizsgálatok alapján a jeleket tanuló babák két évesen jobb nyelvi készségekkel, nagyobb szókinccsel rendelkeztek és hosszabb megszólalásaik voltak, második osztályos korukban pedig 12 ponttal magasabb volt az IQ-juk, mint azoknak, akik nem tanultak jeleket.

 

A probléma az, hogy hasonló eredményeket Down-szindrómásokkal nem mutattak ki. A DS gyerekek lassabban tanulják meg utánozni a mozdulatokat és általános értelmi képességeiktől függhet, hogy mennyire tudják ezeknek hasznát venni (utóbbi a kutatók véleménye, nem kutatási eredmény). Sok Down-szindrómás gyereket nevelő szülő azonban azt tapasztalja, hogy a gyereke hamarabb tudja utánozni a jeleket, mint a szavakat, így a gyerek hamarabb “beszél” és a jelek használata megkönnyíti a kommunikációt. Ezért bár a tipikus fejlődésű gyerekeknél tapasztalt eredményekkel nem biztathatnak, a hatékonyabb kommunikáció és a hamarabb kezdődő szóhasználat miatt számos szakember javasolja a jelek tanulását a Down-szindrómás gyerekek számára.

 

 

A “szeret” jele a “Nézd a kezem” c. könyvben

Milyenek a jó jelek?

 

Magyarországon korábban nem létezett egy olyan egyszerű jeleket használó jelnyelv, amely kifejezetten az értelmi lemaradással élő, esetleg még hipotóniával, lassabb finommozgás fejlődéssel is birkózó gyerekek tanítására alkalmas lett volna. Kidolgoztak ugyan egy szókészletet értemi fogyatékosok számára, amelyet németből lefordítottak, ez azonban sem szókincsében sem a jelek jellegében nem felelt meg a kicsi gyerekekkel való használathoz. Náluk ugyanis elengedhetetlen, hogy

 

• a jelek egyszerűek legyenek,

 

• ne igényeljenek túl finom mozgást,

 

• ne legyenek nagyon elvontak,

 

• egymástól is eléggé különbözzenek

 

• és olyan dolgokat jelöljenek, amelyek a gyerekek életében fontosak, amelyekről beszélni akarhatnak.

 

Mivel a jelek így szükségképpen valamennyire egyediek lesznek, a gyerek csak azokkal tud így kommunikálni, akik ismerik a jeleket. Ha sok jelet használ (vagy ért), érdemes lehet ezeket egy-egy lapra kinyomtatni, bejelölve, hogy aktívan vagy passzívan ismeri-e a szót, és összefűzni egy füzetkévé, amit magával vihet mindenhová.

 

878752_5Az utóbbi évek nagyszerű fejleménye, hogy Zentai Kata babajelnyelv oktató szakértői munkája nyomán létrejött a “Beszélő babakezek” könyvsorozat, amely a gyerekek számára ismerős helyzetekben használható jeleket gyűjti össze. A könyvecskéket Nyulász Péter versei és Pap Kata rajzai teszik még vonzóbbá. A babajeleket  a szülők és a gyerekek tanfolyamokon is elsajátíthatják. Ezek a jelek megfelelnek a fenti követelményeknek és Down-szindrómás gyerekek is sikerrel tanultak már Katánál. A tanfolyamok integrált csoportjaiban kifejezetten szívesen látják a sajátos nevelési igényű gyerekeket, de egyéni oktatásra is van lehetőség.

 

Vélemény, hozzászólás?