A korai fejlesztés

2013-12-02 | Down gyereket nevelek| Intézmények| Korai fejlesztés

A Down-szindrómás gyerekek számára a korai fejlesztés csecsemőkorban kezdődik. Különböző szakemberek segítenek nekik, hogy a mogzás- és az értelmi fejlődés terén lemaradásuk minél kisebb legyen és felnőve a lehető legsikeresebben tudjanak a társadalomba beilleszkedni.

 

 

Miért szükséges a  korai fejesztés?

 

Az első életévek minden gyerek fejlődésében meghatározóak és sok jelentős változást hoznak. Ilyenkor alakulnak ki azok az alapvető mozgásos, kognitív, nyelvi, társas és önellátási készségek, amelyek a későbbi fejlődést megalapozzák. Ezeknek a készségeknek az elsajátítása többnyire ugyanabban a sorrendben zajlik mindenkinél és meghatározható, hogy melyik készség megközelítőleg mikor alakul ki tipikusan. A Down-szindrómás gyerekek fejlődése általában eltér ettől a mintázattól. Az ő fejlődésük is folyamatos, csak bizonyos területeken lassabb, mint a tipikus fejlődésű kortársaké, így ezeknek a területeknek a lemaradása az életkorral jellemzően növekszik. A korai fejlesztés célja ezeket az elmaradásokat megelőzni vagy mértéküket csökkenteni, ezáltal elérni, hogy a gyerekek a képességeikhez mérten magas színvonalon tudjanak teljesíteni és a közösségbe beilleszkedni.

 

 

Miből áll a korai fejlesztés?

 

A korai fejlesztés olyan szisztematikusan felépített terápia, amely a gyerek igényeinek és képességeinek megfelelő módszerekkel célozza a fejlődési lemaradások megelőzését vagy csökkentését. Down-szindrómás gyerekeknek általában mozgásfejlesztésre, a megismerő funkciók fejlesztésére (értelmi fejlesztés) és logopédiai fejlesztésre (beszédfejlesztés) van szüksége. A gyógytornász, gyógypedagógus és logopédus szakemberek heti rendszerességgel találkoznak a gyerekekkel és általában különböző játékokon keresztül vezetik rá őket az éppen következő készség elsajátítására. A korai fejlesztéshez hozzátartozik a szülőknek nyújtott segítség is: tanácsokat kapnak arra vonatkozóan, hogy a foglalkozásokon kívül mivel segíthetik gyermekük fejlődését. Az intézményes korai fejlesztés körülményeit az Emberi Erőforrások Minisztériumának rendelete szabályozza (a legfontosabb szabályokat lásd itt).

 

Egyéni korai fejlesztés a nyíregyházi Csodavárban

 

 

Mikor kell elkezdeni a korai fejlesztést?

 

A korai fejlesztés elkezdésével nem kell várni semmilyen mérföldkő elérésére, legtöbbször már az első hónapokban el lehet kezdeni. Komolyabb betegség, műtét után akkor lehet elkezdeni a fejlesztést, amikor a baba már jobban van és nem kell minden energiáját a gyógyulásra fordítania. Mivel a legtöbb korai fejlesztőben ugyanolyan tanévek vannak, mint az óvodákban és az iskolákban, a korai fejlesztés megkezdését a tanítási szünetek is befolyásolhatják. A korai fejlesztőt akkor is érdemes minél hamarabb felkeresni, ha maga a fejlesztés még nem kezdődhet el, mert a szülőknek ekkor is lehetnek eszközei a fejlődés támogatására és ezekben a szakemberek segíthetnek nekik. Az első “gyakorlatok” még nem nagyon emlékeztetnek feladatokra, pl. a baba figyelmének felkeltését és fenntartását célzó éneklés-mondókázás, a tenyér és az ujjacskák simogatása is lehet korai fejlesztés.

 

Csodavár Budapest Inkluzív Fejlesztõ Központ és Játszóház (Fotó: zoom.hu galéria)

 

 

forrás: [1] [2]