A befogadó közösség értéke
2016-04-14 | Down gyereket nevelek| Fejlődési területek| Kommunikáció fejlődése
A Beszélő Babakezek babajel tanfolyamok nem csak a kommunikációt és a szülő-gyerek kapcsolatot támogatják. A befogadó közösség a társadalmi beilleszkedést is segíti.
A Beszélő Babakezek program országszerte babajelbeszéd-tanfolyamokat tart szülőknek és babáiknak a korai kommunikáció segítéséért, a szülő-gyerek kapcsolat erősítéséért. A tanfolyamokon sajátos nevelési igényű gyerekek is gyakran részt vesznek, így a program az elfogadás és az együttnevelés kapcsán is pozitív tapasztalatokat ad.
2016 márciusában az Otthon Segítünk Alapítvány által szervezett Beszélő Babakezek előadáson jelelő szülők is megszólaltak, és a program kommunikációra tett pozitív hatása mellett kiemelték közösségi értékét is: a sérült gyerekek számára a többségi közösségbe való integrálódás egyértelműen fejlesztő erejű, a tipikus fejlődésű gyerekeket nevelő szülők és gyerekeik számára pedig az integrált közösség az elfogadást, a nyitottá válást segíti elő. A kisgyerekek ösztönösen nyitottak, számukra természetes a befogadás, a szülők gondolkodása pedig általuk formálódik és új látásmóddal gazdagodik.
– A legutóbbi foglalkozásomon ránéztem Erikára és kérdeztem: Hol van Barni? – mesélte Zentai Kata, a program vezetője. – És Barni, egy Down-szindrómás kisfiú egy másik anyuka ölében ült. Öt perc múlva egy harmadik anyuka ölében. Valójában – amellett, hogy ez a tanfolyami közösség az átlagosnál jóval nyitottabb – ez a hozzáállás nem volt jellemző a első alkalmakon. Ahogy a szülők megtapasztalták azt, hogy gyerekeik ösztönösen nyitottak, természetes módon együtt játszanak Down-szindrómás társukkal is, teljes mértékben befogadókká váltak. Csodás dolog átélni ezt a tanfolyami csoportokban. Nemcsak a sérült gyerekeknek jó ez a közösség, hanem a többségi gyerekek anyukái is gazdagabban térnek haza.
– Valóban nagyon bátorító, amit Kata is mond, – tette hozzá dr. Tóth Ágnes – így észrevétlenül is megoldódik az integráció révén az elfogadás a gyerekeken és a szülőkön keresztül.
Ági logopédus tanácsára kezdte el a babajelbeszédet otthon, majd mindkét gyerekével, a tipikus fejlődésű kisfiával és a Down-szindrómás kislányával is járt a Babakezek tanfolyamokra. Ma már az ötéves Blanka is folyékonyan beszél, de a jelek nem tűntek el teljesen: angol nyelvű jelelős videókból most angolul tanul. Mivel már a jeleket ismeri, így a jelek segítik őt az idegen nyelv elsajátításában.
Berzéné Bezdán Erika megosztotta a pozitív tapasztalatait arról, hogy a kisfia, Barni a bölcsődében is jelelte szükségleteit, így a gondozónők hamar partnerekké váltak a jelelésben. Erika elmondta, hogy az általa vezetett a baba-mama körön is használják a jeleket a régi dalocskák éneklése közben.
– Érzékenyítek, bevonom az átlagos gyerekeket, a saját gyerekemet és egy másik Downos gyereket is. A jelelés egy közös kapcsolódási pont a baba-mama körön, segít közelebb kerülni egymáshoz – mesélte Erika.
Dobosné Tóth Tímea két hónapja kezdte a babajelbeszédet a kétéves, Down-szindrómás Márival. Azóta Mári már 40 jelet használ és mondatokat is alkot jelekkel. Párhuzamosan a kislány beszédfejlődése is megugrott, egyre több szót mond. Mindez nagy örömforrás a négygyermekes családnak.
– Mi is egy integrált csoportba járunk – meséli Tímea. Mári nagyon kedveli Katát és a csoporttársakat. Úgy érzem, az érzékenyítés a társadalom felé egyértelmű. A foglalkozások után odajön hozzám egy-két anyuka és megkérdezi tőlem: „Te tudtad előre? Mit gondolsz a Downról?” És én egyénre szabva elmondhatom, hogy mit gondolok. Nagyon örülök, hogy van ez a lehetőség.
Csodás dolog, hogy az egészen pici gyerekek képesek a szülőkben szemléletváltást és befogadást előidézni, jó hallani ilyen kezdeményezésekről, ahol ez megvalósulhat.