A tanulás kezdetei: Tapintás

2013-08-22 | Down gyereket nevelek| Értelmi fejlődés| Fejlődési területek| Finommozgás| Mozgásfejlődés

A kisbabák számára a tapintás a tanulás egyik csatornája, ezért fontos, hogy a Down-szindrómás csecsemők számára is változatos tapintási ingereket biztosítsunk. A természetes csecsemőgondozáson, a testkontaktus biztosításán, a szoptatáson, a baba jelzéseire való gyors és adekvát reagáláson valamint az ösztönösen haszált dajkanyelven kívül már az első hónapokban is változatossá tehetjük a tapintási és sajáttest-érzékelési ingereket pl. az alábbi módokon:

 

• Masszírozzuk meg a babát minden fürdés előtt. Használjunk egyszerű, illatosítatlan masszázsolajat (pl. mandulaolajat) és masszázs közben beszéljünk a babához. Mondjuk el, melyik testrészét masszírozzuk és hogy ettől milyen erős és ügyes lesz.

 

Masszírozás különböző textúrákkal

• Engedjük, hogy különböző textúrákat tapinthasson meg: puhát, keményet, rugalmasat, durvát, szőröset, hideget, meleget, csörgős papírt, bársonyt, vattagolyót, baba hajkefét, szilikonecsetet stb. Gyűjtsünk össze érdekes tapintású anyagokat, amelyekkel időnként játszhat. Ezekkel átsimíthatjuk a testrészeit is. A játékot kísérjük kommentárokkal (“Ilyen a hideg a karodon, ilyen a hideg a tenyereden.” “Érzed, milyen puha ez a mackó?”)

 

• Szoros felügyelet mellett olyan anyagokba is belenyúlhat, amiket egyébként kisbabáknak nem engednek: markolászhat babszemeket, grízt, rizst, lisztet, száraz és főtt tésztát, borotvahabot, hidrozselét, üveggolyót, gesztenyét stb. Az anyagokba elrejthetünk apró játékokat, csörgőket, labdákat is.

Szájmasszázs szilikon fogkefével

 

• Masszírozhatjuk az ajkait, az arcizmait és az ínyét is. Dörzsöljük át finoman az ujjunkkal, ujjra húzható vagy nyeles szilikon fogkefével.

 

• Gondoskodjunk róla, hogy a szájba vehető játékai is változatosak legyenek: puhák, kemények, göcsörtösek, simák stb. A Down-szindrómás gyerekek a szokottnál hosszabb ideig használhatják a szájukat a megismeréshez és előfordul, hogy csak később lesz elsődleges a kéz és a szem használata az információgyűjtésben. Ha kinőnek a fogai, figyeljünk oda, hogy nem haraphat-e le valamit a játékról. A sérült játékokat dobjuk ki.

 

• Játsszunk az arcot, a kéz és a láb ujjait érintgető [mondókákat] (pl. Hüvelykujjam almafa, Ez a malac piacra ment, Kicsi szem, kicsi száj stb.)

 

Bár tudjuk, hogy ezek a játékok hasznosak is, arról azért ne feledkezzünk meg, hogy ezek játékok: élvezzük őket. Ha a baba elfáradt vagy bizonyos ingereket láthatóan nem kedvel, ne erőltessük. Egy másik alkalommal egy másik játék majd beválik.

Vélemény, hozzászólás?