Írás-előkészítés a mászókán
2016-01-15 | Down gyereket nevelek| Értelmi fejlődés| Fejlődési területek| Finommozgás| Mozgásfejlődés| Nagymozgás
Az írás-előkészítés sokunk számára a hullámvonalak, körök, hurkok rajzolgatását jelenti. Gill Connel szerint inkább tegyük le a ceruzát és menjünk ki a játszótérre.
Gill Connell fejlesztési szakértő, szakterülete az értelmi, érzelmi, társas és testi fejlődés segítése a mozgáson és a játékon keresztül. Amikor az íráskészség fejlesztésével kapcsolatban kérnek tanácsot tőle, gyakran azt válaszolja, hogy tegyék le a ceruzát és menjenek a játszótérre, a mászókán függeszkedni.
Ahhoz, ugyanis, hogy valaki írni tudjon, a következőkre van szükség:
1. A törzs izomzatának elég erősnek kell lennie, hogy a testet egyenesen megtartsa ülve vagy állva.
2. A váll izmainak elég erősnek kell lenniük, hogy megtartsák a kar súlyát, és elég rugalmasnak kell lenniük ahhoz, hogy szabadon forogjanak és megfelelő helyzetbe hozzák a kart.
3. A felkar megtartja az alkar és a kéz súlyát, és a kezet a lapon tartja.
4. Az alkar szilárd alátámasztást nyújt, amelyen a csukló mozoghat.
5. A csukló szilárdan tartja a kézfejet és a megfelelő tartásba fordul.
6. Az ujjak körülfogják a ceruzát, amelyet a hüvelykujj rögzít.
7. Az öt ujj együtt mozog a papíron:
a, a ceruzát megfelelő szögben tartják
b, fenntartják a megfelelő nyomáserősséget a papíron
c, irányítják az apró mozdulatokat le, fel, jobbra és balra a papíron.
Ha ebben a sorban bármelyik izom nem végzi megfelelően a munkáját, az írás nagyon nehéz feladat lesz.
És ezzel visszaérkeztünk a mászókához.
A mászás, függeszkedés, hintázás és a többi, sok energiát igénylő mozgás, amelyek a felsőtest és a törzs izomzatát erősítik, a finommozgások elengedhetetlen előfeltételét jelentik.
A csavarodás, fordulás, lógás és himbálózás segíti a váll, könyék, csukló és az ujjak hajlékonyságának és erejének kialakulását.
A tolás, húzás, és a saját test felemelése nem csak erősít, hanem segít kialakítani az intuitív tudást olyan egyszerű fizikai jelenségekkel kapcsolatban, mint a tömeg, nyomás, ellenállás.
Gill Connell ugyan ezekhez a mozgásokhoz a játszóteret ajánlja, de hasonló mozgásokat végez a gyerek akkor is, ha nem vasrudakon, hanem faágakon csimpaszkodik. Ráadásul friss vizsgálatok szerint a természetes közeg kiszámíthatatlansága a gondolkodás fejlődésének is jót tesz: a fára mászás (és az egyensúlyozás) már rövid idő alatt javítja a munkamemória teljesítményét. Tehát a “ki a játszótérre!” nyugodtan ölthet “ki a kertbe” vagy “ki az erdőbe” formát is.
Ha pedig leszállnak a mászókáról (vagy a fáról), a maszatolós-gyúrogatós játékok erősítik legjobban a kéz izmait és ügyességét. A gyurmázás, homokozás és vizezés, sarazás és más hasonló játékok nagyszerű szenzoros élményeket adnak az agynak és a kéznek – ami egyszer majd olvashatóbb kézíráshoz vezet.
És ha éppen nem lehet játszótérre vagy kertbe menni, akkor is játszhatunk otthon
• talicskázást, ami erősíti a karokat és jó mulatság is. Ajánlott a gyerekeket a csípőnél megtartani, hogy ne hajoljon meg ívben hátra a hátuk. Így az előre lépegető karokra is kisebb súly nehezedik.
• pókjárást előre és hátra. Vicces, ha a gyerekeknek egy puha játékot kell elvinniük a hasukon.
• hernyójárást, amikor lassan előrelépegetnek a kezükkel, aztán utánalépegetnek a lábukkal is.
A fenti készségek fejlesztéséhez szeretettel ajánljuk a Csodavár Budapest inkluzív játszóházát, fejlesztő foglalkozásait és nyári táborait is, vidéken pedig a Nyíregyházi Csodavárat.
Szöveg és képek forrása Gill Connell blogja, kivéve a fára mászást.
Visszajelzés: A kézírás megkönnyítése a környezet elrendezésével és a testhelyzettel - Down-szindrómával kapcsolatos hírek, információk, tények