A kézírás megkönnyítése a környezet elrendezésével és a testhelyzettel
2016-09-05 | Down gyereket nevelek| Fejlődési területek| Finommozgás| Mozgásfejlődés
Asztal, szék, papír, ceruza – ezekkel is segíthetünk, hogy a kézírás könnyebben menjen.
A kézírás készségének elsajátítása hosszú és komplex folyamat (és a fáramászás, játszóterezés fontos lépés benne). Ha megfelelő a törzs izmainak ereje, az érzékelés pontossága, a testfelek összehangolt mozgása és a finommotorika fejlettsége, még akkor is további segítséget jelenthet, ha odafigyelünk az írás körülményeire. De az írással kapcsolatos szokásokat akkor is érdemes kezdettől fogva megfelelően formálni, ha a többi terület is fejlesztést igényel még.
1. Az asztal
Ideális esetben az asztal magassága a gyerek testmagasságának a fele, vagyis egy 120 cm testmagasságú gyereknek kb. 60 cm magas asztalra van szüksége. A megfelelő magasságú asztalon a gyerek könyöke kényelmesen nyugszik.
Ha nem akarunk kisebb vagyont költeni állítható magasságú asztalra, tehetünk párnát a székre, míg a gyerek hozzánő az asztalhoz, vagy a túl alacsony asztal lába alá támasztékot helyezhetünk. Viszonylag olcsó megoldás az állítható asztalláb és a külön vásárolt asztallap is.
Az asztal lehetőleg világos helyen álljon. Ha nem kap elég természetes fényt, használjunk lámpát: jobb kezeseknek bal oldalról, bal kezeseknek jobb oldalról jöjjön a fény, hogy a kezük ne vessen árnyékot a papírra.
2. A szék
A szék ülőmagassága a gyerek magasságának kb. egyharmada legyen (nem a szék teljes magassága számít, támlával együtt, hanem a széklap távolsága a földtől). Magasabb szék elé tegyünk sámlit vagy ládát, hogy a gyerek arra tegye a talpát. Ha túl nagy az ülőfelület, a gyerek hátához tegyünk egy párnát, hogy a szék széle a térdhajlatában legyen, ne csúszhasson annyira hátra, hogy a térdét ne tudja behajlítani. Akkor ül jól a gyerek, ha vízszintesen támaszkodik a talpa, a lábfejre merőleges a lábszár és a lábszárra merőleges a comb, ami szintén vízszintesen nyugszik.
A széket jól toljuk be az asztal alá, de leüléskor a gyerek hasa ne szoruljon az asztalhoz, legyen helye egy kicsit előre dőlni.
3. A papír vagy füzet elhelyezése
A papír ne álljon párhuzamosan az asztal széleivel, főleg nem legalul, az asztal szélén, mert ez beszűkíti a kar mozgásterét és kényelmetlenné teszi az írást. Jobb kezeseknek forgassuk el a lapot egy kicsit balra, az alsó sarka legyen kicsit a test középvonalától jobbra. A dőlésszög 20-45 fok között lehet, ahogy a gyereknek kényelmes. Bal kezesek jobbra fordítsák el a papírt 30-45 fokos dőlésszögben, és az alsó sarkát a középvonaltól kicsit tolják jobbra. A könyök és az alkar így az asztalon nyugszik, és szabadon, kényelmesen mozoghat a papír teljes szélességében. Ahogy a gyerek az írással halad, ne a kezét vigye lejjebb (ezzel az alátámasztás megszűnik), hanem a papírt vagy füzetet tolja feljebb.
4. A ceruza
Kezdetben jó szolgálatot tehetnek a háromszögletű ceruzák, ezekből is érdemes a vastagabbakkal kezdeni. Különféle, ceruzára húzható eszközök, ceruzafogók léteznek a fogás javítására, megtanítására, ezeket is érdemes lehet kipróbálni, de jó tudni, hogy nem mindegyik “esik kézre” mindenkinek – és hogy túlságosan nem érdemes rászokni, mert a cél az, hogy a gyerek minden íróeszközzel szépen tudjon írni, anélkül, hogy gyorsan elfáradna.
Forrás: teachhandwriting.co.uk